وزیر جهاد کشاورزی می گوید:در حوزه کشاورزی، صادرات را ممنوع نخواهیم کرد

سیدجواد ساداتی نژاد در ادامه برنامه «نگاه یک» افزود: اینکه ابتدا سازه‌ای در زمین کشاورزی ساخته شود و سپس حکم تخریب آن را بگیریم برازنده نیست، زیرا برای ساخت آن سازه هزینه شده است و تبعات اجتماعی در پی دارد.

او ادامه داد: باید از ابزارهای جدید استفاده کنیم و نظارت وزارت جهاد کشاورزی و سازمان امور اراضی باید هوشمند باشد، زیرا امکان ندارد عرصه وسیع کشور را تنها با نیروی انسانی نظارت کنیم.

ساداتی نژاد اضافه کرد: بنابراین باید از ابزارهای سنجش از راه دور و تصاویر ماهواره‌ای و پهپادی استفاده کنیم تا نیروی انسانی از طریق مانیتور نگاه و هر نوع تغییری را به صورت هفتگی رصد کند و در همان ابتدا جلوی تغییر کاربری زمین را بگیرد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این کار می‌تواند هم از هدر رفت منابع جلوگیری کند و هم ضامن پایداری کشاورزی شود.

ساداتی نژاد افزود: این موضوعی است که سازمان امور اراضی به طور جدی پیگیری می‌کند و امیدواریم سامانه‌های مورد نیاز ما استقرار یابد و این نظارت هوشمند را در حوزه اراضی کشاورزی انجام دهیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره دیپلماسی غذایی و موضوع برگشت خوردن برخی از محصولات صادراتی کشورمان گفت: بسیاری از تبلیغات منفی که علیه محصولات کشاورزی ما در رسانه‌ها انجام شد واقعیت ندارد، اما این موضوع را به فرصت تبدیل کردیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت حوزه سلامت غذا افزود: ستاد سلامت غذا را در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی کردیم.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در حوزه غذایی، چند دستگاه دخیل هستند اضافه کرد: بخشی از آن در حوزه قرنطینه و حفظ نباتات است که مربوط به وزارت کشاورزی است و بخشی از آن هم مربوط به سازمان استاندارد و بخشی از مربوط به سازمان غذا و دارو است.

او گفت: در ستاد سلامت غذا، این دستگاه‌ها عضو هستند تا بتوانیم مستمر در حوزه سلامت غذا کار انجام دهیم و امیدواریم در این دولت به جایی برسیم که هر محصول موجود در بازار را با استفاده از کد QR روی آن بفهمیم این محصول را چه کسی و در کجا تولید کرده و از چه سم و آفت کش و کودی در آن استفاده شده است.

ساداتی نژاد درباره برگشت محصول فلفل دلمه‌ای صادراتی کشورمان از روسیه افزود: زمانی که یک آفت کش می‌خواهد در کشوری استفاده شود ابتدا باید در سازمان حفظ نباتات آن کشور ثبت شود و تا زمانی که ثبت نشود هیچ کس حق استفاده از آن را در محصولات کشاورزی ندارد و زمانی که ثبت شود کشاورز اجازه استفاده از آن را دارد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در مورد فلفل دلمه‌ای، گزارش کشور روسیه این بود که چهار آفت کش استفاده شده در این محصول در کشور روسیه ثبت نشده است.

وی افزود:، اما این آفت کش‌ها در کشور ما ثبت شده بود و کشاورزان ما اجازه استفاده از آن‌ها را داشتند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه این آفت کش‌ها در اتحادیه اروپا هم ثبت شده، اما در روسیه ثبت نشده بود گفت: علت برگرداندن فلفل‌های دلمه‌ای، این موضوع بود نه اینکه در این محصول، سموم باقی مانده وجود داشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه این مسائل در حوزه کشاورزی، صادرات و واردات کشورها عادی است، اضافه کرد: در این اتفاق، متأسفانه عده‌ای به کشاورزان ایران جفا کرده اند.

وی ادامه داد: حدود پنج میلیون تولید کننده فعال در حوزه کشاورزی داریم که غذاهای مردم را تولید می‌کنند و بسیاری از کشورهای دیگر هم در حال استفاده از این محصولات هستند.

ساداتی نژاد تاکید کرد: اینکه محصولات ما آلوده و غیر استاندارد است درست نیست؛ در دنیا جزو کشورهایی هستیم که از کود و سم، کم استفاده می‌کنیم بنابراین این بحثی که برخی‌ها در حوزه رسانه انجام داده اند جفا در حوزه کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورزان و باغداران با غیرت ایرانی، غذای سالم و با کیفیت را تولید می‌کنند و در اختیار مردم قرار می‌دهند، افزود: این اطمینان را به همه مردم می‌دهم که هیچ دغدغه‌ای در حوزه سلامت غذا و محصولات کشاورزی در کشور نداشته باشند.

وی اضافه کرد: برای اینکه آرامش به طور کامل برقرار شود این کاری را که در ستاد سلامت غذای وزارت جهاد کشاورزی با همکاری دیگر بخش‌ها آغاز کردیم به سمتی می‌بریم که محصولات در کشور ما دارای شناسنامه شوند.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در موضوع کیوی هم مذاکراتی را با کشور هند انجام دادیم، گفت: مسئله کیوی، مسئله شپشک است و سلامت محصول را دچار آفت نمی‌کند و با یک بروس زنی ساده برطرف می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این موضوع فقط در ایران نیست و با توافقاتی که انجام شده است به زودی این مشکل برطرف می‌شود.

وی گفت: در بحث روسیه هم هیئتی از این کشور از گلخانه‌های ایران بازدیدی را انجام خواهد داد وبقیه کشورها به ویژه درباره همسایگان، بحث‌های قرنطینه‌ای و ساز و کار آن را پیش می‌بریم.

ساداتی نژاد افزود: همچنین با سازمان غذا و دارو در ستاد سلامت غذا، تعریفی را انجام دادیم که قبل از صدور گواهی بهداشتی برای صادرات، تولید کنندگان آنالیز سموم مربوط به محصولات را از سازمان غذا و دارو بگیرند تا با ایمنی خاطر، محصول تولیدی ما هم در داخل و هم در خارج، مصرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در سال‌های قبل هم مواردی را داشتیم که محموله‌هایی از کشورمان برگشت خورد و یا ما محموله‌هایی از کشورهای دیگر را برگشت دادیم و این یک روال عادی است.

او با تاکید بر اینکه این موضوع جنبه سیاسی نیز پیدا کرده است، گفت: برخی مواقع، این برگشت خوردن‌ها ممکن است جنبه فنی نداشته باشد و بحث‌های رقابتی در میان باشد.

ساداتی نژاد افزود: فلفل دلمه‌ای تولیدی کشورمان به علت آفتابی که در ایران وجود دارد ویتامین C بسیار بالایی دارد و میزان این ویتامین در آن کاملاً قابل رقابت با میزان ویتامین C موجود در پرتقال است بنابراین خریداران بسیار زیادی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران جزو سه کشور صادر کننده فلفل به روسیه است، اضافه کرد: فلفل دلمه‌ای تولید ایران حدود ۱۰ برابر فلفل تولیدی کشورهای دیگر ویتامین C دارد و بسیار مرغوب است.

وی گفت: توسعه محصولات ارگانیک یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و این موضوع برای کشاورزان آورده بهتری دارد و همچنین محصولات ارگانیک، علاقمندان خاص خود را دارند و با قیمت بالاتری آن‌ها را می‌خرند.

ساداتی نژاد درباره روابط با همسایگان برای صادرات محصولات کشاورزی افزود: در حال حل مسائل موجود با همسایگان هستیم و تقویم زراعی کشورمان با برخی از کشورهای همسایه، مکمل هم است یعنی هیچ رقابتی نداریم و نگاه ما در حوزه کشاورزی نگاه اقتصادی است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اعتقاد به این موضوع نداریم که با ممنوعیت صادرات، بازارمان را تنظیم کنیم، چون واردات و صادرات، خون اقتصاد است و در حوزه کشاورزی هم این گونه است.

وی تاکید کرد: به هیچ عنوان در حوزه کشاورزی، صادرات را ممنوع نخواهیم کرد و در زمینه تجارت محصولات کشاورزی همه تلاشمان را خواهیم کرد تا حضورمان در سبد غذایی همسایگان افزایش یابد.

فروش نفت طی ۱۰ماهه اخیر رشد چشمگیری داشته/ تلاش برای فروش یک‌میلیون و دویست‌هزار بشکه

وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۱۰ماهه اخیر فروش نفت، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و فروش محصولات پتروشیمی روندی رو به رشد داشته است، گفت: تلاش داریم میزان یک‌میلیون و دویست‌هزار بشکه نفت برای سال آینده را محقق کنیم.

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه جلسه امروز (شنبه 25 دی‌ماه) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 در مجلس شورای اسلامی و در جمع خبرنگاران تصریح کرد: تبصره 1 و 14 لایحه بودجه عمدتاً به درآمدهای ناشی از فروش نفت و میعانات گازی و فرآورده‌ها اختصاص دارد.

وی افزود: با تلاشی که در حوزه وزارت نفت صورت گرفته است؛ در چندماهه اخیر در بخش فروش نفت، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و فروش محصولات پتروشیمی روند رو به بهبود و رشد داشته‌ایم.

وزیر نفت گفت: آمارها حاکی است درآمدهای حاصل از فروش نفت میعانات گازی و خالص گاز صادراتی و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی طی 10ماه‍ه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، آمار افزایشی چشمگیری داشته است.

اوجی همچنین در خصوص میزان تحقق تولید و فروش یک‌میلیون و 200هزار بشکه نفت در بودجه سال آینده، بیان کرد: با لطف پروردگار و همت همه همکاران‌مان در این حوزه و همچنین با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و شناسایی بازارهای مختلف، تمام تلاش ما این است که این عدد تحقق یابد.

مخالفت کمیسیون انرژی مجلس با تغییر در نحوه توزیع بنزین

مصطفی نخعی در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در این جلسه میزبان جواد اوجی، وزیر نفت بودیم و پیشنهاد دولت درباره روش جدید توزیع یارانه بنزین مورد بحث و بررسی صورت گرفت.

وی بیان کرد: طبق گفته وزیر نفت قرار است ۱۵ تا ۲۰ لیتر سهمیه بنزین برای هر ایرانی در نظر گرفته شود. بر این اساس، برنامه کلی آن است که به جای دادن سهمیه بنزین به خودروها، این سهمیه بین تمام افراد جامعه تقسیم شود.

نخعی اظهار ادامه داد: وزیر نفت تأکید داشت که این طرح به صورت پایلوت در مناطق اعلام شده اجرایی شده و معلوم نیست قطعا در کل کشور اجرایی شود و ممکن است نتیجه اجرای طرح در مناطق پایلوت این باشد که اصلا اجرایی نشود. از سوی دیگر تاکید شد که این طرح به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت بنزین نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان نیز سوالات و دغدغه‌های خود را درباره این طرح مطرح کردند. عمده اشکالی که به این طرح وارد شد، زمان اجرای طرح بود و با توجه به التهاباتی که در حوزه اقتصادی کشور وجود دارد، اکثریت اعضای کمیسیون زمان فعلی را برای اجرای این طرح‌ مناسب ندانستند. افزایش قاچاق سوخت در مرزها، ایجاد تورم ناشی از پرداخت این یارانه‌ها و ایجاد بازار سیاه در سامانه‌ای که قرار است برای خرید و فروش بنزین شکل گیرد، از جمله دیگر مسائلی بود که از سوی نمایندگان مطرح شد.

نخعی ادامه داد: ما معتقدیم که تغییر در توزیع یارانه بنزین یکی از تصمیماتی است که نیازمند تعامل و همفکری بین تمام بخش‌ها و مسئله‌ای فراقوه‌ای است و دولت نباید به تنهایی چنین تصمیمی را اتخاذ و اجرایی کند. اجرای این طرح نیازمند همفکری تمامی بخش‌هاست و پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی هم باید در این طرح دیده شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اعلام شده که محل اجرای این طرح در جزیره قشم و کیش خواهد بود که نماینده این منطقه اعلام کرد این دو جزیره آمادگی لازم برای اجرای چنین طرح‌هایی را ندارد و باید در این تصمیم تجدیدنظر شود. به طور کلی و با توجه به ابهامات زیادی که درباره این طرح وجود داشت، درخواست کمیسیون انرژی از دولت آن است که طرح بازتوزیع یارانه بنزین را با نگاه دقیق‌تر ببیند و نباید با یک اقدام شتاب زده مشکلات جدی‌تری در کشور به وجود آید.

آمادگی نیروگاه‌های برق‌آبی برای تولید ۹ هزار مگاوات برق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو «سید حسن رضوی» افزود: اگر پیش‌بینی‌ها محقق شده و اتفاق خاصی مانند بروز سیلاب رخ ندهد، نیروگاه‌های برق‌آبی تا پایان شهریور ۱۴۰۱ قادرند تا ۹ هزار مگاوات در ساعت برق تولید کنند.

وی ادامه‌داد: توان تولید نیروگاه‌های برق‌آبی ۱۲ هزارو ۲۰۰ مگاوات است، ما نیروگاه‌های برق‌آبی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال جاری ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته کمتر تولید برق داشته باشند که این به معنای تولید ۹ هزار مگاوات برق در ساعت است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: نیروگاه‌های برق‌آبی تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ (پایان سال آبی سال گذشته) به دلیل خشکسالی سال ۹۹، در مجموع ۳۷ درصد کمتر از مدت مشابه سال پیش از آن برق تولید کردند.

رضوی بیان‌داشت: کمبود منابع آبی در سدها مانعی برای تولید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی بود و در پاییز سال جاری این کمبود تولیدها به ۵۷ درصد رسید.

وی اضافه‌کرد: بارندگی‌های اخیر شرایط ذخایر آبی را بهتر کرده و ورود حدود ۲ میلیارد متر مکعب آب به سدهای کشور شرایط بحرانی نیروگاه‌های برق آبی را تغییر داده است.

به گزارش ایرنا، بارش‌های خوبی که در روزهای اخیر در کشور به وقوع پیوسته موجب بهتر شدن وضعیت ذخایر سدهای کشور شده است، به گونه‌ای که در تاریخ ۱۴ دی سال آبی جاری میزان کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در حدود ۱۹ میلیارد و ۱۸ میلیون مترمکعب بوده است که این میزان در تاریخ ۱۸ دی‌ماه و با سپری شدن ۱۰۸ روز از سال آبی حدود ۱۹ میلیارد و ۳۸ میلیون مترمکعب شده که نشان از افزایش ۲۰ میلیون مترمکعبی دارد.

به گفته مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور، بررسی وضعیت سدهای کشور نشان می‌دهد میزان کل حجم ورودی به سدهای کشور از ابتدای مهرماه تا تاریخ ۱۸ دی‌ماه معادل ۶ میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب است که کاهشی معادل ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته را نشان می‌دهد.

«فیروز قاسم‌زاده» افزود: میزان پُرشدگی سدهای مهمی چون زاینده‌رود، شمیل و نیان و سفیدرود در شرایط فعلی به ترتیب حدود ۱۳ درصد، ۹۴ درصد و ۲۳ درصد است.

وی ادامه داد: در استان‌های خوزستان و تهران، میزان پرشدگی مخازن در سال آبی جاری به ترتیب در حدود ۴۵ درصد و ۱۸ درصد است.

خبرهای خوبی از همکاری‌های انرژی ایران و روسیه در راه است / طرح “بنزین برای همه” هنوز در مرحله مطالعات است

وزیر نفت از مذاکرات ایران و روسیه در بخش‌های مختلف اقتصادی خبر داد و گفت: در بخش انرژی مذاکراتی با طرح روس داریم که هر زمان این مذاکرات به نتیجه رسید اطلاع رسانی خواهیم کرد و من فکر می کنم خبرهای خوبی در همکاری های انرژی ایران و روسیه در راه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی وزیر نفت، در حاشیه امضای تفاهم‌نامه احداث خط لوله راهبردی انتقال فرآورده‌های نفتی شرق کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خط لوله جدید پروژه‌ای اقتصادی است که روزانه 150 هزار بشکه فرآورده نفتی را منتقل می‌کند و فرآورده‌های نفتی تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس را پس از طی مسیر از سه استان، به شمال شرق کشور انتقال می‌دهد.

وزیر نفت ضمن تشکر از مدیرعامل بانک ملت برای تأمین 370 میلیون یورو منابع ارزی این پروژه و پشتیبانی از پروژه‌های جدید و توسعه میدان‌های نفتی، گفت: با پشتیبانی وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک ملت بخش زیادی از منابع مالی مورد نیاز پروژه‌های نفتی کشور به‌ویژه در بخش پتروپالایشگاه‌ها تأمین خواهد شد.

اوجی از تشکیل کنرسیومی بانکی برای تأمین مالی طرح‌های پتروپالایشگاهی خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک با این کنسرسیوم که از بانک‌های کشور تشکیل شده، تفاهم‌نامه ای برای تأمین مالی طرح‌های پتروپالایشگاهی به امضا می‌رسد.

وی افزود: از وزیر محترم اقتصاد تشکر می‌کنم که با همت این وزارتخانه، بانک‌های کشور از بنگاه‌داری، به سمت وظایف ذاتی خود که تأمین مالی پروژه‌های زیرساختی و تولیدی کشور است آمده‌اند.

وزیر نفت با اشاره به مذاکرات اخیر با مسئولان کشور ترکمنستان گفت: هفته گذشته تفاهم‌نامه‌های خوبی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، فرآورده‌های نفتی و نفت خام با ترکمنستان امضا شد که امیدواریم به‌زودی به مرحله امضای قرارداد رسیده و اجرایی شود.

اوجی درباره طرح تخصیص سهمیه بنزین به همه مردم گفت: این طرح در حال بررسی، کارشناسی و انجام کارهای آزمایشی است و هر زمان ابهام‌هایش برطرف شود، از سمت دولت برای اجرای آن تصمیم‌گیری می‌شود؛ هم‌اکنون در مرحله کارشناسی و مطالعات این طرح، 10 یا 11 دستگاه مختلف درگیر کار هستند.

وزیر نفت با اشاره به اتمام قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه در سال 2026 گفت: در هفته‌جاری هیئتی از شرکت بوتاش ترکیه با هیئتی از شرکت ملی گاز ایران در این زمینه مذاکره خواهند داشت.

وی افزود: در خصوص صادرات گاز به عمان و تأمین گاز مورد نیاز واحد LNG در این کشور، در حال مذاکره هستیم.

اوجی با بیان اینکه “وزارت نفت به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه انتخاب شده”، گفت: در بخش انرژی مذاکراتی با طرح روس داریم که هر زمان این مذاکرات به نتیجه رسید اطلاع رسانی خواهیم کرد و من فکر می کنم خبرهای خوبی در همکاری های انرژی ایران و روسیه در راه است.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی در خصوص قرارداد 25 ساله ایران و چین گفت: در ذیل این تفاهم‌ دوجانبه، قراردادهایی در هر بخش باید منعقد شود که در بخش نفت و گاز هر قراردادی به امضا برسد ما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

گفتگو| خودکفایی کشاورزی ممکن است؟ / ظرفیت کم‌‎نظیر ۹ میلیون هکتار اراضی مستعد دیم با ظرفیت تولید ۷ میلیون تن گندم

ئیس موسسه تحقیقات دیم کشور با تاکید بر اقتصادی بودن کشت دیم در شرایط خشکسالی گفت: ۹ میلیون هکتار اراضی مستعد برای کشت دیم در کشور وجود دارد.

خبرگزاری تسنیم – «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ یکی از ظرفیت های کشور برای رسیدن به امنیت غذایی و خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک، توجه به کشت دیم با استفاده از دانش آبخیزداری است که خوشبختانه بستر بسیار مناسبی در کشور در این باره وجود دارد. لذا درباره نقش کشت دیم در تحقق امنیت غذایی و خودکفایی در محصولات استراتژیک، چگونگی جهش تولید در دیمزارها و همچنین اقتصادی بودن کشت دیم در شرایط خشکسالی، مصاحبه ای تفصیلی با دکتر خشنود علیزاده «رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور» انجام دادیم. مهمترین مسائلی که وی در این مصاحبه بدان اشاره داشت به شرح زیر است:

  • در حال حاضر حدود 9 میلیون هکتار اراضی مستعد برای کشت دیم در کشور وجود دارد.
  • حدود 4 میلیون هکتار اراضی دیم به کشت گندم اختصاص دارد که بطور متوسط در هر هکتار 1.3 تن تولید داشته ایم.
  • بخش بسیار ناچیزی از دیمزارهای کشور به دانه های روغنی و گیاهان علوفه ای اختصاص دارد.
  • طبق برنامه جهش تولید قرار است یک میلیون هکتار از اراضی مستعد دیم کشور به گیاهان روغنی و یک میلیون هکتار نیز به گیاهان علوفه ای اختصاص یابد.
  • کشت دیم در شرایط خشکسالی قطعا اقتصادی و پایدار خواهد بود.
  • استفاده از ارقام اصلاح شده بذر و نیز استفاده از دستورالعمل های فنی دو شرط اقتصادی بودن و پایداری کشت دیم در شرایط خشکسالی است.
  • کشور در زمینه تولید بذرهای غلات و حبوبات کاملا خودکفا است و نیازی به وارادت نیست.

 

تسنیم: یکی از ظرفیت های جهش تولید در بخش کشاورزی و رسیدن به خودکفایی در محصولات استراتژیک، کشت دیم است؛ لطفا به عنوان اولین سوال بفرمایید چند هکتار اراضی مستعد کشت دیم در کشور وجود دارد؟

علیزاده: در کشور حدود 9 میلیون هکتار اراضی مستعد کشت دیم در کشور وجود دارد که حدود 5.700.000 هکتار در کشور زیر کشت دیم است و حدود 3 میلیون هکتار نیز تحت آیش است. محصولاتی که در این دیمزارها کشت می شود عبارت است از: غلات شامل گندم و جو، حبوبات شامل نخود و عدس و بخش کوچکی نیز به گیاهان علوفه ای که حدود 56 هزار هکتار به این نوع گیاهان اختصاص دارد و سطح کمی نیز به دانه های روغنی مثل کلزا و گلرنگ اختصاص دارد. البته باید دقت شود در کشت دیم اصل تناوب رعایت شود و گرنه در برابر خشکسالی ها و شرایط تغییر اقلیم با مشکل مواجه خواهیم شد؛ چون زمین ها فرسوده می شوند و به تدریج توان کشت را از دست می دهند و این جور نیست با کود و سموم شیمیایی زمین بتوان زمین را آماده برای کشت کرد. البته هم از نظر سطح زیر کشت و هم به لحاظ بهره وری در شرایطی خوبی هستیم و می توانیم سطح بهره وری و سطح کشت را ارتقا دهیم.

تسنیم: میزان اراضی زیر کشت گندم در کشور چقدر است؟

علیزاده: طبق آمار سال 1398، حدود 3 میلیون و 900 هزار هکتار در کشور تحت کشت گندم دیم است که این میزان می تواند تا 4.5 میلیون هکتار افزایش یابد و در کنار کشت گندم، کشت جو دیم نیز مورد توجه بوده است در حال حاضر 900 هزار هکتار تحت کشت جو دیم است و این میزان می تواند تا 1 میلیون و400 هزار هکتار افزایش یابد.

تسنیم: میزان تولید گندم دیم در هر هکتار چقدر بوده است؟

علیزاده: تولید گندم دیم طبق آمار سال 1398،  به طور متوسط در هر هکتار 1.300 تن بوده است که این میزان تولید با ارتقای بهره وری می تواند به 1.700 تن برسد که این ارتقای بهره وری به راحتی قابل دستیابی است. البته سطح کشت حبوبات دیم نیز 550 هزار هکتار است و متوسط تولید در هکتار حبوبات 500 کیلو است که این میزان نیز از 700 تا 1000 کیلو قابل ارتقاء است و این مساله مهم در مزارع الگویی و نمونه انجام شده است.

تسنیم: افزایش تولید در محصولات استراتژیک مثل گندم و جو چگونه میسر خواهد شد؟

علیزاده: به طور کلی دو راه حل مهم برای افزایش تولید در محصولات استراتژیک مثل گندم و جو وجود دارد اول استفاده از ارقام اصلاح شده بذر و دوم استفاده از بسته های فنی زراعی شامل دستورالعمل ها و مسائل فنی کشت که هر ساله به زارعین اطلاع رسانی می شود با رعایت این دو راهکار می توان میزان تولید گندم دیم را از 1.700 تن تا 2 و نیم تن در هکتار ارتقاء داد. البته این در شرایط کاملا دیم است و خوشبختانه بعضی مناطق کشور این امکان را دارند با یک یا دو بار آبیاری تکمیلی میزان تولید را حتی تا 3 تن در هکتار افزایش دهند مثلا در پای سدها یا مناطقی که قبلا کشت آبی بوده است. در مجموع می توان تولید گندم دیم را تا 7 میلیون تن در سال افزایش داد و بخش عمده ای از نیاز کشور را تأمین کرد.

تسنیم: آیا موسسه تحقیقات دیم کشور درباره باغ های دیم نیز فعالیت می کند؟

علیزاده: خیر، موسسه تحقیقات دیم کشور تنها درباره گیاهان زارعی مثل حبوبات، غلات و دانه های روغنی و علوفه دامی فعالیت های پژوهشی انجام می دهد و اخیرا تحقیقاتی درباره گیاهان دارویی نیز شروع شده است. ما بیشتر به دنبال کارهای مشترک با مراکز و موسسات دولتی و بخش خصوصی هستیم.

تسنیم: یکی از مسائل اصلی کشور، عدم تولید دانه های روغنی در داخل کشور علیرغم داشتن اراضی مستعد دیم است؛ آیا موسسه تحقیقات دیم برای جهش تولید در دانه های روغنی برنامه ای دارد؟

علیزاده: بله ما در برنامه جهش تولید در محصولات دیم در نظر داریم سطح زیر کشت دانه های روغنی را به یک میلیون هکتار برسانیم. در حال حاضر میزان زیر کشت دانه های روغنی در کشور خیلی ناچیز است شاید حدود 100-150 هزار هکتار زیر کشت دیم دانه های روغنی باشد.

تسنیم: برای علوفه دامی که بهمراه دانه های روغنی، بخش عمده ای از ارز کشور برای تهیه آن از کشور خارج می شود، برنامه ای دارید؟

علیزاده: برای علوفه دامی نیز هدفگذاری شده است سطح زیر کشت به یک میلیون هکتار افزایش یابد و اگر این برنامه ها و هدفگذاری ها تحقق یابد رسیدن به الگوی کشت نیز قابل دسترس خواهد بود. البته وزارت جهاد کشاورزی حمایت های خوبی در قالب کشت قراردادی برای تولیدات دیم در برنامه خود قرار داده است که در این باره قدم های خیلی خوبی برداشته شده است.

تسنیم: آیا با وجود خشکسالی های اخیر و چالش کمبود آب در کشور، کشت دیم اقتصادی و پایدار خواهد بود یا خیر؟

علیزاده: این سوال بسیار مهمی است. کشور ایران در منطقه خشک و نیمه خشک واقع شده است و سالانه افزایش تبخیر و افزایش دما را داریم ولی با اطمینان می گویم علیرغم شرایط موجود و کمبود آب، کشت دیم کاملا اقتصادی و پایدار است به شرطی که بتوانیم از ارقام اصلاح شده و دستورالعمل های فنی که توسط موسسه تحقیقات دیم به کشاورزان ابلاغ می شود مورد استفاده واقع شود. دستورالعمل های فنی شامل عملیات خاک ورزی، تراکم مناسب کشت، عمق مناسب کشت، مبارزه با علف های هرز و غیره است و قطعا چنانچه این دو مساله رعایت شود می توان شاهد تولید اقتصادی و پایدار محصولات دیم باشیم.

تسنیم: هزینه های تولید در کشت دیم چقدر است؟

علیزاده: خوشبختانه کشت دیم هزینه چندانی نمی خواهد و عمده هزینه های کشت دیم مربوط به تهیه هسته های بذری است و اگر این هسته های بذری را در اختیار زارعان قرار داده شود، حتما با استقبال زارعین روبرو خواهیم شد. الان نیز وزارت جهاد کشاورزی در اول فصل کشت قیمت این گونه بذرها را اعلام می کند تا کشاورزان بتوانند بذر مدنظر خود را تهیه کنند.

تسنیم: آیا در تأمین هسته های بذری در کشور خودکفا هستیم؟

علیزاده: بله خوشبختانه در تأمین هسته های بذری در غلات و حبوبات در کشور خودکفا هستیم و نیاز کشور به این گونه بذرها از خارج کشور صفر است و وزارت جهاد کشاورزی نیز حمایت خیلی خوبی از تولید هسته های بذری داشته است. البته مقدار کمی نیز برای ایجاد شرایط رقابتی و مقایسه بذرها به کشور وارد می شود و در بررسی هایی صورت گرفت معلوم شد بذرهای داخلی از بذرهای خارجی برتری داشته اند. همچنین در زمینه بذرهای دانه های روغنی مثل گلرنگ ممکن است در اوایل واردات بذر داشته باشیم ولی در موسسه تحقیقات دیم برنامه ای را شروع کردیم تا با ارتقای زیرساخت در طی 3 تا 4 سال این بذرها نیز در کشور تأمین شود.

تسنیم: آیا می توانیم صادرکننده هسته های بذری باشیم؟

علیزاده: کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار گرفته است و در این شرایط چنانچه بتوانیم در تولید هسته های بذری خوداتکا باشیم هدف خیلی خوبی خواهد بود.

از وقتی که  در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار دادید ممنون و سپاسگذاریم.

انتهای پیام/

ارزش واقعی بلوک ۱۵درصدی هلدینگ خلیج‌فارس حداقل ۹۰ هزار میلیارد تومان/ دولت مراقب باشد، ارزان‌تر نفروشند

در حالی زمزمه فروش بلوک ۱۵ درصدی هلدینگ خلیج فارس مطرح و مخالفت‌هایی هم با این مساله شده است که ارزش واقعی بلوک ۱۵ درصدی این هلدینگ حداقل ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود و دولت در صورت اصرار بر این مساله باید قیمت واقعی را مدنظر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مجموعه هلدینگ خلیج فارس که هم اکنون حدود 36 درصد صنعت پتروشیمی را در اختیار دارد به نحوی است که 18 درصد سهم این هلدینگ از آن شرکت ملی پتروشیمی ایران است و دولت تصمیم گرفته که بخش عمده این سهام را به صورت بلوکی واگذار کند. اخیرا هم 100 نفر از نمایندگان مجلس در این باره به رئیس جمهور نامه نوشته‌اند و از آیت‌الله رئیسی خواسته‌اند که جلوی این واگذاری گرفته شود.

یک کارشناس ارشد حوزه خصوصی‌سازی در خصوص الزامات این واگذاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: حدود 18 درصد از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس متعلق به دولت است که در نظر دارند 15 درصد از سهام این هلدینگ را از مجموع سهام دولتی آن، واگذار کنند.

وی افزود: روش اجرا از طریق بورس است و این 15 درصد به صورت بلوکی و به صورت مزایده عرضه خواهد شد و خریدار بلوک 15 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با تملک این دارایی، یک صندلی در هیأت مدیره را بدست خواهد آورد، اما اگر برخی که درحال حاضر هم سهامدار هستند، این بلوک را خریداری کنند، ممکن است منجر به در اختیار گرفتن دو صندلی در هیئت مدیره و یا حتی سه صندلی شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از آنجایی که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس یک شرکت بورسی است، پس قیمتی در تابلوی بورس دارد، اینکه این قیمت تا چه اندازه قابل اتکا هست، با توجه به اینکه شرایط بازار، شرایط خوبی نیست، جای بحث دارد.

وی ادامه داد: ما 5 روش قیمت‌گذاری برای عرضه بلوکی داریم که 3 روش بازار، ارزش روز خالص دارایی‌ها و سودآوری، بیشتر مبنای انجام کار قرار می‌گیرند.

این کارشناس ارشد خصوصی سازی تصریح کرد: اگر عرضه سهامی برای شرکتی بالای 5 درصد باشد و شرکت بورسی نباشد، حتما باید از روش ارزش روز خالص دارایی‌ها برویم، یعنی دارایی کل شرکت‌های زیرمجموعه توسط کارشناس رسمی داگستری بررسی و ارز‌ش‌گذاری شود و دارایی‌ها منهای بدهی‌ها، به معنای ارزش روش خالص دارایی‌ها خواهد بود.

وی افزود: اگر شرکت بورسی باشد، آیین‌نامه می‌گوید که می‌توانیم پایه قیمت را برای سهام جزئی، همان قیمت تابلویی بدانیم که درحال خرید و فروش است، اما برای یک شرکت بورسی، اگر بخواهد سهام به صورت بلوکی عرضه شود، بایستی هیئت واگذاری درصدی به قیمت سهم اضافه کند.

وی با بیان اینکه “قیمت روز تابلوی بورس برای سهام هلدینگ خلیج فارس بین 1000 تا 1100 تومان است”، گفت: بلوک به سهامی گفته می‌شود که بالای 5 درصد باشد، پس عرضه 15 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، عرضه بلوکی محسوب می‌شود و طبق آیین‌نامه؛ هیئت واگذاری باید درصدی به قیمت روز سهم اضافه کند، اما اینکه این درصد، چه مقداری باشد، مسئله مهم اینجاست.

وی ادامه داد: بحثی که الان وجود دارد، بحث همین مقدار درصدی است که هیئت واگذاری باید به قیمت روز سهم اضافه کند و این درصد افزایشی، اگرچه مورد تأکید آیین‌نامه است اما مقدار آن گنگ است.

این کارشناس ارشد حوزه خصوصی سازی خاطرنشان کرد: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین هلدینگ ایران است و بر اساس اطلاعات مجله ICIS ، این هلدینگ در سال 2020 سی‌و‌هفتمین شرکت برتر جهان از نظر ارزش دارایی و بزرگی در بین تمامی شرکت‌های صنعت پتروشیمی جهان بوده است.

وی افزود: ارزش دارایی‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در نشریه ICIS به میزان 29 میلیارد دلار اعلام شده است؛ اگر ما 10 درصد افزایش ارزش برای یک‌سال درنظر بگیریم، ارزش دارایی‌های این شرکت در پایان سال 2021 به حدود 31 میلیارد و 710 میلیون دلار رسیده است که چیزی در حدود 855 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه “در روش ارزش روز خالص دارایی‌ها، باید بدهی‌های شرکت را نیز محاسبه کنیم”، گفت: به صورت تقریبی اگر بدهی‌های این شرکت را از ارزش دارایی‌های آن کم کنیم، چیزی در حدود 600 هزار میلیارد تومان، ارزش روز خالص دارایی‌های این شرکت خواهد شد که اگر بخواهیم تقسیم بر تعداد سهام کنیم که 287 میلیارد سهم است، قیمت هر سهم حدود 2 هزار و 90 تومان می شود.

وی ادامه داد: آیین نامه نگفته است که ارزش روز شرکت را محاسبه کنید، ما با این روش‌ها می‌خواهیم درصدی که به ارزش روز تابلوی بورسی باید اضافه شود را مشخص کنیم؛ آیین‌نامه گفته است که ارزش قیمت سهامی که دارای بازار فعال است و در بورس دارای تابلو است، قیمت تابلو به اضافه درصدی خواهد بود که به پیشنهاد سازمان خصوصی سازی و مورد تصویب هیئت واگذاری قرار می‌گیرد.

این کارشناس خصوصی سازی با بیان اینکه “اگر از روش‌های دیگری چون سودآوری و سرمایه‌گذاری‌ها نیز محاسبه کنیم، قیمت سهام به صورت حدودی چیزی در حدود 2200 تومان و 2100 تومان خواهد شد”، گفت: پس به معنای این است که اگر قیمت سهم در تابلو 1000 تومان است باید درصدی برابر با 100 درصد به آن اضافه شود تا به این رقم 2000 تومان برسد، اما این برآوردها حدودی است و در نهایت هیئت واگذاری باید مشخص کند که چه درصدی باید به قیمت تابلو برای این عرضه بلوکی اضافه شود.

وی افزود: هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس شرکتی سودآور است و سال گذشته سود این شرکت حدود 60 هزار میلیارد تومان بوده، اگر کسی بخواهد سهام این شرکت را بخرد و فقط سود آن را تقسیم کند و یا خدای نکرده از محل سود آن، بخواهد اقساط آن را بدهد، این شرکت متضرر می شود؛ برای اینکه این شرکت طرح‌ها و پروژه‌های توسعه ای دارد؛ در واقع 21 شرکت از مجموع شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ، طرح هستند و شرکت‌های زیرمجموعه ای مثل اروند و بندرامام، خودشان طرح‌های توسعه‌ای دارند و هر صنعتی از جمله صنعت پتروشیمی باید به‌روز‌آوری شود و از محل همین سودها هست که باید این به‌روزآوری و اجرای طرح‌ها انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: خریداران بلوک 15 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، به جای آنکه به فکر تقسیم سود این شرکت باشند، باید به دنبال تقویت این شرکت و توسعه آن باشند.

بنا بر تاکید این کارشناس بورس و خصوصی سازی، ارزش بلوک 15 درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس، حداقل چیزی بالغ بر 90 هزار میلیارد تومان خواهد بود و این سهام دولتی که امروز متعلق به مردم است، باید به گونه‌ای واگذار شود که ارزش واقعی این ابر شرکت سودآور کشور مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/